Ga naar de inhoud


Laatste update: 17 april 2025

Bij UrbanRootz willen we dat je met plezier shopt. Toch kan het voorkomen dat een product niet helemaal voldoet. Hieronder vind je ons volledige retourbeleid, zodat je precies weet waar je aan toe bent.


1. Herroepingsrecht

Je hebt als consument het recht om binnen 14 dagen na ontvangst van je bestelling zonder opgave van redenen je aankoop te herroepen (Wet Koop op Afstand/Art. 6:230o BW). Deze termijn gaat in op de dag na de datum van ontvangst van het laatste geleverde artikel.

Voorbeeld: Ontvang je op 1 mei je pakket, dan kun je tot en met 15 mei herroepen.


2. Voorwaarden voor retourneren

Om in aanmerking te komen voor retour en terugbetaling, dienen de volgende voorwaarden te zijn vervuld:

  1. Ongebruikt en onbeschadigd
    • Het artikel moet in originele staat zijn, ongedragen en ongewassen.
  2. Label nog aanwezig
    • Originele labels of kaartjes (hangtags) dienen nog aan het product bevestigd te zijn. Niet al onze artikelen bevatten kaartjes of hangtags, in deze gevallen vervalt deze clausule.
    • Verpakkingsmateriaal (karton of plastic) mag beschadigd zijn, zolang het product zelf intact blijft.
  3. Originele verpakking
    • Het artikel graag in de originele verpakking retour sturen, zodat het ongeschonden bij ons binnenkomt.

3. Uitzonderingen op het herroepingsrecht

Op grond van de wet zijn sommige producten uitgesloten van retourrecht. Bij UrbanRootz kun je de volgende artikelen niet retour zenden:

  • Gepersonaliseerde of op maat gemaakte producten (bijv. T‑shirts met jouw eigen tekst of naam).
  • Artikelen die om hygiënische redenen niet geschikt zijn om te worden geretourneerd zodra de verzegeling is verbroken, zoals:
    • Bad- en zwemkleding, ondergoed en sokken
    • Accessoires die direct in contact zijn gekomen met de huid (bijv. gezichtsmaskers)

4. Retourprocedure

  1. Aanmelden
    • Meld je retour binnen de herroepingsperiode van 14 dagen aan via ons digitale retourformulier op de website.
  2. Beoordeling
    • Wij beoordelen je retourverzoek en sturen je binnen 5 werkdagen per e‑mail retourinstructies en een retouradres.
  3. Verzending
    • Pakket goed verpakken en verzenden naar het opgegeven adres, onder vermelding van je bestelnummer.
    • De retourkosten zijn voor eigen rekening.

Tip: Maak bij het verzenden gebruik van een track & trace‑service en bewaar het verzendbewijs.


5. Terugbetaling

  • Verwerking: Zodra wij de geretourneerde artikelen in goede staat hebben ontvangen en beoordeeld, krijg je binnen 14 dagen je geld terug. In de praktijk streven wij ernaar om binnen 3 werkdagen na ontvangst van de retour te refunderen.
  • Betaalmethode: Restitutie vindt plaats via de oorspronkelijke betaalmethode (bijv. iDEAL, creditcard, PayPal).
  • Ruilen: Liever een ander maat of kleur? Geef dat aan in het retourformulier; wij sturen je een vervangend artikel zodra we je retour hebben ontvangen en de ruil beschikbaar is.

6. Defecte of onjuiste leveringen

Heb je een defect artikel ontvangen of is er iets misgegaan tijdens de levering? Neem dan onmiddellijk contact op via:

ikhebeenklacht@urbanrootz.nl
Wij zorgen ervoor dat er een passende oplossing komt—of dat nu vervanging, reparatie of terugbetaling is.


7. Vragen of hulp nodig?

Voor vragen over ons retourbeleid of hulp bij het aanmeldproces kun je contact opnemen met onze klantenservice:


Met dit retourbeleid streven we naar een soepel, transparant proces waarbij jouw tevredenheid voorop staat. Dank je voor het shoppen bij UrbanRootz!